Yön aikana hotellin sisällä kuului ulvontaa kuin kummitusjunassa, sillä ulkona tuuli navakasti. Olin jo lätkämatsin jälkeen, jonka sain katsottua kanadalaiselta kanavalta nettistriiminä, huolestuneena vilkuillut seuraavan päivän sääoloja. Tuuli puhaltaisi täysin vastaisena yli 10 ms koko seuraavan päivän. Tutkin myös fillarifoorumilta löytynyttä laskurilinkkiä tuulen vaikutuksen arvioimiseksi matkavauhtiin ja energiankulutukseen. Ensimmäisillä asetuksilla laskuri antoi energiankulutuksen arvioksi 15000 kcal n. 100 km matkalle. Ainoa asia, millä sain lukua säädettyä johonkin järkevään suuntaan, oli laskea matkanopeutta. Tuulen vaikutus on sellainen, että kovaan vastatuuleen mennessä matkanopeuden kaksinkertaistaminen vaatii nelinkertaisen tehonlisäyksen. Ei siis tarvitse olla kovinkaan neuvokas tajutakseen kumpaa kannattaa vastatuulessa säätää nopeus-teho parissa. Lähdin liikkeelle jo ennen seitsemää, pakkasin fillarin matkakuntoon hotellihuoneessa. Tänään mentäisiin erityisen hiljaa.
Alkumatka oli onneksi aika tasaista. Ajoin pitkin DN7-tietä, vaikka se oli melko vilkkaasti liikennöity. Tie on itsessään tylsä, pientä iloa toivat lukuisat viinitarhat ja vuorinäkymät, joita oli koko matkalla tuon tuosta. Noin 30 km kohdalla alkoi nousu, joka jatkui jonkin aikaa. Matkan aikana nousin merenpinnan tasosta n. 300 metrin korkeuteen. Nousuissa vastatuuli tuntui aika lailla, vain räntäsade puuttui.
Olin loppuvaiheessa melko väsynyt ja päätin, että mikäli huomennakin tuulee vastaisesti, pidän päivämatkan kohtuullisena. Taukoja pidin myös loppuvaiheessa paljon. Kuvassa yksi taukopaikka 5 km ennen määränpäätä.
Sääasia aiheutti semmoisen strategisen muutoksen hotellivarausten tekemiseen, että päätin vain katsoa erilaiset vaihtoehdot valmiiksi ja tilata hotellin päivämatkan aikana, en siis edellisenä iltana etukäteen. Saint Maximin edullisin hotelli oli kiva yllätys saavuttuani perille. Se sijaitsee Saint Maximin basilikan yhteydessä.
Tätä kirjoittaessa odottelen vallan viihtyisässä huoneessani, että pääsen maistelmaan illallispöytään jotakin palanpainiketta. Ainakin baarissa nautittu munkkiolut sopi meikäläisen makuhermoille. Mielihaluosastoa Mistral-tuuli ei onnistunut hyydyttämään, vaikka ikkunapielissä myös täällä tuuli navakasti suhisee.
Reitti: Fréjus – Saint-Maximin-la-Sainte-Baume n. 90 km
Nousua n. 590 m laskua n. 280 m
Luvut perustuvat google mapsin reittikarttaan ja pieniin harhailuihin. Sport Tracker ei ollu päällä koko matkaa.